Bort med miljöskadliga subventioner

Imorgon kommer jag och Lena Ek att debattera miljöskadliga subventioner. Debatten väntas börja någon gång efter kl 18.00 (håll koll på riksdagen.se). Lena Ek har tidigare i ett svarmin skriftliga fråga aviserat att regeringen ska kartlägga de svenska miljöskadliga subventionerna. Det är bra, men det har nu gått ett halvår sedan det svaret och ännu har vi inte fått se någon kartläggning från regeringen. Och kartlägga är en sak, men att bli av med de svenska miljöskadliga subventionerna borde vara det viktigaste. Att anta en utfasningsplan!

Man får känslan av att det är lättare för miljöministern att driva denna fråga i internationella sammanhang (vilket är bra), än att faktiskt göra något åt saken här i Sverige. Mer om detta vid debatten imorgon.

Idag har jag förresten en debattartikel i Miljöaktuellt: 50 miljarder i miljöskadliga subventioner är inte OK. Läs den där eller nedan. Missa inte heller Naturvårdsverkets rapport om de miljöskadliga subventionerna.

50 miljarder i miljöskadliga subventioner är inte OK
Miljömagasinet 2012-06-11

Vid COP 10-mötet
som ägde rum förra året i Nagoya beslutades att miljöskadliga subventioner ska ha fasats ut senast år 2020. Samma mål återfinns i EU-kommissionens meddelande Färdplan för ett resurseffektivt Europa – KOM(2011) 571 – där man också konstaterar att ett övergivande av miljöskadliga subventioner ”kan ge ekonomiska, samhälleliga och miljömässiga fördelar, och möjliggör ökad konkurrenskraft”.

Den svenska regeringens position inför miljötoppmötet Rio+20 är, om jag är korrekt underrättad, att verka för en utfasning av miljöskadliga subventioner. Det är välkommet.

I januari presenterade Naturvårdsverket rapporten ”Potentiellt miljöskadliga subventioner” (rapport 6455). Det är en sammanställning av de svenska miljöskadliga subventionerna. Sammanlagt uppgår de svenska miljöskadliga subventionerna till 50 miljarder kronor årligen.

Det kan handla om stora skattebefrielser från koldioxidskatten och andra skatter för bland annat för torv, gruvindustrin, fisket samt flyg och sjöfart. Kärnkraften behöver som bekant inte ta sitt fulla ansvar vid händelse av en olycka, vilket också är en form av subvention, enligt myndighetens sammanställning.

Subventionerna rör också jordbruket,
inte minst köttindustrin som står för stora utsläpp samt strukturstöd till fiskeindustrin. Ett aktuellt exempel på negativa subventioner är att de tio största fiskefartygen som bedriver bottentrålning i det marina Natura 2000-området Bratten i Västra Götaland har kunnat inhösta 15 miljoner kronor i bränslesubventioner (enligt en färsk rapport från Greenpeace).

Subventioner behöver inte vara fel i sig. Det är exempelvis helt rätt att stödja ny teknik som kan hjälpa oss att minska utsläppen i framtiden. Det är också viktigt att miljöpolitiken får en rättviseprofil, att låginkomsttagare och ekonomiskt svaga grupper inte ska behöva ta ett lika stort ekonomiskt ansvar som välbeställda. Men en stor del av de miljöskadliga subventionerna i Sverige går till redan starka ekonomiska aktörer. Dessa borde därmed avskaffas.

Det är bra att Lena Ek vill lyfta problemet med miljöskadliga subventioner på internationell nivå. Men vi har uppenbarligen en rätt rejäl hemläxa att göra på hemmaplan. Det är inte OK att över 50 miljarder kronor av våra skattepengar går till sådant som ökar utsläppen av växthusgaser, försämrar den biologiska mångfalden och spär på utfiskningen av våra hav.

Lena Ek, när får vi se en
handlingsplan för att fasa ut de miljöskadliga subventionerna i Sverige?

Jens Holm (V), miljöpolitisk talesperson


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

2 svar till ”Bort med miljöskadliga subventioner”

  1. Profilbild för Erik Sandblom

    Bra skrivet!

    Kom parkeringsnormer med i kartläggningen? Det är förbjudet att bygga hus utan parkeringsplatser i Sverige. En enda garageplats under huset kostar en kvarts miljon kronor. Lika mycket som en ny bil!

    Och eftersom parkering sällan är lönsamt måste alla betala för det via hyran. Även de som klarar sig utan bil.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Parkeringsnorm

  2. Profilbild för jens
    jens

    Erik. Jag instämmer. Parkeringsnormerna borde bort ur bostadsplaneringen.