Straffskatten på tåget

Debatterade miljö och klimat idag på P1 med de andra partierna. Hoppas att lyssnarna iallafall blev lite klokare på det. Kändes som att våra meningsmotståndare hade som främsta strategi att prata så mycket som möjligt när de fick ordet. När de inte hade ordet så avbröt de hela tiden. Debattnivån blev därefter.

Det som iallafall för mig stod helt klart efter debatten var:

* Moderaterna och Folkpartiet välkomnar uranbrytning i Sverige. Miljöminister Andreas Carlgren sa att han inte ville ha uranbrytning. Låter det förtroendeingivande? I hur många andra miljöfrågor har Centern inte redan lovat en sak och sedan gått med på något helt annat.

* Borgarna vill inte låta transportindustrin betala för sina utsläpp genom en kilometerskatt på långtradartrafik, men däremot vill man straffa tåget med fördubblade banavgifter till 2013. Detta riskerar att att göra gods- och persontransporter på räls mycket dyrare i framtiden. Varför straffa det miljövänliga tåget, men gynna lastbilarna? Carlgren sa att jag hade ”fel” om banavgifterna, men moderaternas Sofia Arkelsten tillstod att höjningarna behövdes till infrastrukturinvesteringar. Dessutom är de höjda banavgifterna inskrivna i både de borgerligas budget och i deras ”Nationell plan för infrastrukturinvesteringar 2010-2021”.

* Regeringen vill inte ha någon skatt på konstgödsel, trots att en sådan leder till minskade kväve- och fosforutsläpp. Vi rödgröna är ense om en sådan skatt.

* De borgerliga tycker att Naturskyddsföreningens granskning av oss partier (där regeringen sågades) är ”partisk”. Jag tycker den ger en klar bild av regeringens politik.

* Att vi rödgröna gör den största satsningen någonsin på kollektivtrafiken, att vi inte köper billiga utsläppskrediter, avvecklar kärnkraften i takt med att vi bygger ut förnybar energi. Och mycket annat.

Och mycket annat förstås. Lyssna gärna på debatten och döm själv!

Läs gärna mer om Vänsterpartiets förslag om gratis kollektivtrafik för studenter (AB och många andra medier).


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

6 svar till ”Straffskatten på tåget”

  1. Profilbild för Martin
    Martin

    Din politiska åsikt är säker, med ditt engagemang gör din röst hörd på

    http://www.valresultatet.se

  2. Profilbild för Malin
    Malin

    Hej
    Jag tycker att du ska lyssna på radiodebatten med ett självkritiskt öra, du tappar tyvärr trovärdighet när nu oavbrutet avbryter de andra talarna och enbart fokuserar på vad sittande regering har för brister. Jag vill ju höra vad ni kommer göra bättre om jag ska rösta på er. Mer fokus på framtiden än på att svartmåla andra, tack!

  3. Profilbild för jens
    jens

    OK, tar det till mig. mvh jens

  4. Profilbild för Jan Wester
    Jan Wester

    Nu har jag hört på debatten. Min sammanfattning är att det var ett jävla pladder. Och dessvärre pratade alla i munnen på varandra. Jag är väldigt emot den typen av debatter av det enkla skälet att det blir mer eller mindre bortkastad tid för åhöraren att lyssna på debatten. Man hör inte vad någon säger så man kan lika gärna göra något annat än att lyssna på debatten. Och jag får nog hålla med Malin här. du var en av skurkarna i detta Jens! Däremot håller jag inte med om att nuvarande regering inte ska kritiseras. Svenska folket måste få upplysning om vad som egentligen skett dessa fyra år. De får den inte via sin egen ägda media och inte heller via SVT. Så därför måste oppositionen göra det jobbet!

  5. Profilbild för Jan Wester
    Jan Wester

    Vi kan som sammanfattning av debatten säga att Anders Carlgren vägrade svara på frågan om varför det svarta gängets regering väljer att göra transporter på tåg dyrare. Frågan upprepades flera gånger och Carlgren bemötte den inte med ett ord eller försökte ens svara. Så min slutfråga är: ”varför gör svarta gängets regering transporter på tåg dyrare?”

  6. Profilbild för Henrik
    Henrik

    Jan: Problemet för godstrafiken är inte banavgifterna, som är Europas lägsta, utan flaskhalsar och eftersatt underhåll. Man vet aldrig när godset kommer fram. Kostnaderna för banavgifterna är en struntsumma i sammanhanget. De höjda banavgifterna kommer till 100 % gå direkt till höjt underhåll, varför detta är en bra åtgärd för godstrafiken.